Thursday, 19 September 2013

IM BACK!!!

Assalamualaikum...lame asenye xmnyinggah ke ruang bicaraku nie..windu dtg bertaut tetapi apekan daya trlalu byk yg berlaku sepanjng aku menyepikan dri.Alhamdulillah skrg idup ku tdak sesedey dlu,insyaalah aku berdoa smoga ari ni dan ari2 berikutnya merupakan sinar di dalam idupku..kite hnye merancang tapi DIA yg menentukann segala2 nya..

Ini shaja dpt ku coretkan setakat ni..tiada idea tok aku coretkan pd kali ini w/pon trlalu byk yg aku ingin kongsikan..so u olls tnggu yer..maaf jika blog ni xsprti yg diimpikn smua..ehehe maklom la lme xmngarang kan..see u ...

Wednesday, 12 October 2011

BiCaRa HaTi Q (ePISOD 1) -AQ

Assalamualaikum....
Lame rasanya aq tidak merenggangkan jari jemariku untuk menaip setiap bicara yang berada didalam hatiku untuk dikongsi bersama2...terlalu banyak cerita yang aq ingin kongsikan disini tapi masa selalu sahaja cemburu dengan aq..biasala seharian suntuk berada di ofis mana ada masa untuk mengarang..balik kerja aje sudah kepenatan yg amat..walhal kerja aq tidaklah sebuzy macam ahli korporat tu..hahaha..tapi memang memenatkan ditambah pula dengan keadaan di dalam train yg begitu sesak,bising,dan penuh dengan gelagat manusia tidak kita pernah lihat sebelum neyh..sesampai je dirumah pe lagi baring la terus.sedar x sedar tertidur sudah..kadang2 smpai ke pagi aq tidur..penat kan..mengalahkan menteri pulak kan...

Terlalu banyak cerita yang aq ingin kongsikan..seperti mana yang aq katakan tdi..terlalu banyak memory indah dan duka yang aq ingin luahkan cuma tidak tahu dr mana untuk memulakannya..ada cerita sedih..gembira..:))...u know whut kadang-kadang hidup kita ini hanya seketika cuma..kita hanya hidup menumpang dibumi..that y kita harus menghargai setiap masa,saat n detik yang kita ada..jangan terlalu leka dengan hara duniawi aja...:-)

Seperti aq...aq adalah aq..tiada siapa yang akan menjadi diri aq selain diri aq sendiri..hidup aq penuh dengan liku2 kehidupan yang aq sendiri tidak menginginkan...hidup yang selalu sahaja dipenuhi dengan ujian2 yang diberikan olehNYA...tetapi aq tetap bersyukur dengan apa yang aq ada sehingga kini,..bersyukur kerana diberikan kehidupan yang sempurna ini walaupun ada kalanya hidup penuh dengan kekurangan ...semua ini mengajar aq erti kehidupan yang sebenar..kehidupan yang mengajar aq erti ketabahan dalam menghadapi dugaan dan ujian yang ENGKAU berikan..kehidupan ini juga mengajar aq erti sebuah pergorbanan..terpksa berkorban demi kebaikan diri dan juga orang lain..kehidupan juga mengajar aq erti sebuah keikhlasan didalam sesebuah perhubungan dan juga perbuatan yang kita lakukan..redha dengan setiap apa yang berlaku..

Dari kecil aq hidup aq mewah..tetapi bukan mewah seperti tinggal didalam rumah yang besar,ada kereta lebih dari satu..hidup aq mewah dari segi kasih sayang,kasih sayang keluarga yang aq amat menyayangi mereka..aq amat berterima kasih kepada mereka berdua..TERIMA KASIH MA..ABAH..kerana mereka berdua lah aq menjadi insan yang berguna sehingga ke hari ini...apa yang aq mahukan mesti aq dapat..aq tidak meminta mereka untuk memenuhi semua permintaanku..dikalangan keluarga aq..aq diberi gelaran anak manja sebab apa yang aq mahukan aq dapat..sama seperti adeq2 ku juga yang lain cuma layanan tu lebih kepada aq..aq anak sulung dari lima beradik..smuanya pompuan..comey2 jew semua hahaha....perasan kan..Bile diingatkn balik time sekolah dulu best je..rasa macam ingin putarkan kembali masa tu..tetapi apakan daya...memang tidak boleh la kan..lau nak cerita zaman2 skolah ni memg besok p0n takkan abis punya..terlalu byk story mory..inin hanyalah pengenalan je dahulu tentang diri aq..

Dari kecik aq memang nakal..nakal sesangat la..sampaikan pernah dimarahi oleh abah sebab bunuh anak ayam..ahahahaha kejam kan..hurm..geram sangat tgk anak2 ayam tu..kiut bangat..bila kite ikut dibelakang ibu ayam tu mesty kejar kite sbb kacau ank2 dia..teruk jugak la kene pukul sampai calar2 badan aq taw..da ke pukul dengan ranting..memang la..lepas tu yang kelakarnya ambik doubletape tu tampal kt badan..orang kalau luke ambik plaster..ni tidak..belit la kt bdn gune benda alah tu..tah ape2 je kan..sedey jew waktu tu...abis memang da budak nakal namenya nk uat cmne kan..bt0l x..suke panjat pokok,xdengar ckp ma abah..lawan je..tetapi aq seorang kakak yg bertanggungjawab..jaga adeq2 time ma abah tiada kt rumah..hahahahahaha bek lhaa sgt kan...lgi satu aq memg xsuke makan ubat..pakse la mcm mne pon memg xsuke..pahit..xsedap langsung..ingt lgi time aq demam..kene telan ubat bijik..yg warne kuning tu..tu pon xley telan..da ciap patahkan2 lgi..xnak jgak...last2 abah bawak aq g kt semak belakang uma,..tnggalkn aq sorg2 kt sne..da puas aku melalak dorg dtg blik ambik,..pastu aq janji nk mum ubt last2 xmum jgk..kene lgi..ada la dalam 3 kli kene tnggal kt semak..pastu mum la dgn terpksenyer..huhuhuhuhu mmg penakot UBAT laaa............TEWOK KAN

aduiii mate ni dah ngantok la pulak..ayat pon da tunggang langang  dh..maaf la beb..if cer aq neyh xbpe nk faham...type pon da xbpe btol..kite smbng bec0k lak okeyh..tyme to rest n nk tito..s0k teje....tatot nnt layan blog pai ke pgi xtito.sush..nyte allz...muaahhhh...

Tuesday, 11 October 2011

DEFINASI CINTA

     CINTA!! Pe yg korunk taw sal CINTA neyh...terlalu byk definasi ttng CINTA..cinta kpd yg satu ( ALLAH )..cinta kpd ibubpa..cinta kpd shabat..cinta kdp dri sndri..cinta pd alam..cinta pd binatng dan juga cinta kepd kekasih....cinta..cinta..cinta..asyik2 cinta kan...dlm tv pon byk kish ttng cinta neyh..drama,filem,dan jga novel2 yg skunk hangat dipsaran juga mngisahkan ttng cinta cume plot jalan cerita sesebuah novel shja yg laen tetapi selitkn jga ttng CINTA....
    
   CINTA..itu komitmen..yg xbole maen2...bkn ley maen cmpak semcm tu jew..ia perlu dirancng & dlaksana sebaek mungkin..Tak bolehlah nak bergaduh, paksa2 dan mengabaikan tanggungjawab pd pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sbgai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sbgai suami yg mithali, ummi yg solehah, agr dpt melahirkan anak2 yg afiq, yg arif, yg anis, yg santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah :)


   CINTA..itu intuitive iaitu Naluri...mcm owg kata CINTA ITU DIHATI..bercinta yg hangat ble kite dpt merasai ape dirasai oleh owg yg tersyg..Jika xnk disakiti kite xkn mnyakiti owg laen bukan!!..Jika nk disayangi,kita akn memberi kaseh syg seluhurnya..Jika da rase bimbang,sering kita akn merase..,MACAM cinta ibu pd ank2 nya..Sering mereka dpt rase ape yg ank2 mereka buat yg baek mahupun tidak tol x..??


   CINTA..itu NATURE atau FITRAH...bt0l,bile Nabi Adam dicipta,bginda rase kesunyian..Allah menciptakn Hawa sbgai peneman..rase ingn dsyngi n mnyayangi itu adlh fitrah mnusia..kowank pon mesty rase cmtu kan..?CINTA itu BENAR & SUCI...


  CINTA..itu sering brda dipuncak atau TOP..bile da rse cinta kite akn sling bkerjasame,sling mngasihi..itulh nilai yg mngikat kite smua utk tewos bersatu..Sekua cinta TUHAN yg memberikan plbgai nikmat hidp,cinta itu dipuncak kehidupan kite..
 Lastly....
   
   CINTA..itu sifatnya ALTRUISTIC..huhuhu..a..a..pe tuh?..altruistic mknaye melebihkn owg laen dr dri sndri.Bak kata Ustaz Hasrizal, makna hidup pada memberi. Bila cinta, kita sanggup berkorban untuk yang kita cinta dan kasihi...Bila ada niat untuk membahagiakan yang lain, maka kita akan usahakan yang terbaik untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna. Kata Abang Ed, bila kita tolong orang, Allah akan membantu kita, menambah nikmat untuk kita. Indahnya.....:)

Loading...

Template by:

Free Blog Templates